موتور خودرو چطور کار میکند

موتور خودروها چطور کار می‌کنند؟

طرز کار موتور خودرو چگونه می باشد؟ رگلاژ در این مقاله به طور کامل شما را با طرز کار خودرو ها و نحوه عملکرد موتور خودرو ها آشنا خواهد کرد.
آیا تا به حال شده به وسیله نقلیه خود خیره شده و به این فکر کنید که چطور کار می کند؟ شاید هم نه، درست است؟ خب، این تقصیر شما نیست، حضور اتومبیل‌ها و لاکچری و آسایشی که آن‌ها برای ما مهیا می‌کنند دلیلی است که هیچ کس نمی‌خواهد بداند که چگونه کار می‌کنند. با این وجود، از هر پیچ و مهره گرفته تا قطعات بزرگ خودرو نحوه کارکرد خودرو کاملا شگفت انگیز و زیباست. آیا می‌خواهید بدانید ماشین چگونه کار می‌کند؟ اگر چنین است، در این‌جا یک راهنمای کامل در مورد چگونگی کار موتور، رانشگر و انتقال دهنده قدرت وجود دارد که همه با هم کار می‌کنند تا ماشین آلات فلزی را به حرکت در آورند.

موتور یک اتوموبیل چگونه کار می کند؟

به عبارت ساده، موتور خودرو به طور کلی یک موتور احتراق داخلی است که در آن، همان طور که از نامش بر می‌آید، احتراق درون یک محفظه داخلی اتفاق می‌افتد. در حال حاضر انواع مختلف موتورهای احتراق داخلی مانند توربین‌های گاز، موتورهای دیزلی، موتورهای دوتایی، موتورهای دوار و موتورهای HEMI وجود دارد. اما از آن‌جایی که اکثر اتومبیل‌ها معمولا از بنزین برای سوخت خودرو استفاده می‌کنند، تمرکز این مقاله بر روی موتورهای بنزینی قرار خواهد گرفت. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که موتور چگونه از احتراق داخلی برای ایجاد انرژی استفاده می‌کند؟

طرز کار موتور خودرو

خب، اصل و قاعده موتور احتراق داخلی این است که باید کمی سوخت با انرژی بالا مانند بنزین در یک فضای کوچک و بسته قرار بدهیم و آن را مشتعل کنیم. احتراق سبب ایجاد یک مقدار باور نکردنی از انرژی می‌شود که به شکل یک گاز در حال رشد شکل می‌گیرد که به وسیله نقلیه شما قدرت می‌دهد. اکنون موتور شما از چرخه احتراق four-stroke برای تبدیل انرژی گازولین به گرمایی و سپس حرکتی استفاده می‌کند.

این چهار استروک عبارتند از

مرحله استروک مکش، استروک  فشرده سازی، استروک احتراق و استروک اگزوز.

اجزای موتور شامل میل لنگ، شاتون، میل شاتون، پیستون، پورت اگزوز، سوپاپ اگزوز، شاخه‌های جرقه، مخزن روغن، پمپ روغن، بلوک موتور، خنک کننده، منیفول، سوپاپ، درب سوپاپ و میل بادامک است. هنگامی که وسیله نقلیه خود را روشن می‌کنید، پیستون‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند و اجازه می‌دهند دریچه ورودی باز شود. سپس، پیستون به پایین حرکت می‌کند و به موتور اجازه می‌دهد تا سیلندر پر از بنزین شود و هوا را جذب کند. این استروک مکش است که کار آن مخلوط کردن بنزین و هوا برای احتراق است. سپس، پیستون شروع به فشردن این مخلوط بنزین/هوا می‌کند. فرآیند فشرده سازی باعث می‌شود که مخلوطی قوی‌تر ایجاد شود و به محض این که پیستون به بالاترین حد استروک خود برسد، شمع جرقه‌ای را که یک بارقه کوچکی از آن برای احتراق بنزین کافی است را تولید می‌کند. پس از آن انفجاری صورت می‌گیرد که سبب آزاد شدن انرژی در سیلندر می‌شود، بنابراین پیستون را پایین می‌آورد. به محض اینکه پیستون به پایین برسد، دریچه‌های اگزوز باز می‌شود، که اجازه می‌دهد که گرما از خروجی گاز خارج شود. موتور این روند را حدود صدها بار در دقیقه تکرار می‌کند که سبب تولید انرژی کافی برای حرکت خودرو شما می‌شود.

انتقال دهنده قدرت چگونه کار می‌کند

اگر هنوز متوجه نشده‌اید که ماشین چگونه کار می‌کند و برایتان سخت است که طریقه کار ماشین را یاد بگیرید لطفا توجه داشته باشید که موتور تنها جزء مورد نیاز برای استفاده از یک ماشین نیست، زیرا انتقال دهنده قدرت  (انتقال قدرت) نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

با این حال، این همه چیز نیست. سیستم انتقال دهنده قدرت، علاوه بر چرخ‌دنده‌های مختلف نیز دارای موقعیت خنثی یا دنده خلاص است. بنابراین، مورد استفاده این چرخ‌دنده چیست؟ خب، به طور کلی موقعیت خنثی چرخ‌های خودرو را از موتور جدا می‌کند و بالعکس، به طوری که ماشین حرکت نمی‌کند، مهم نیست که چقدر گاز بدهید. معمولا دنده خلاص در چراغ قرمز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

رانشگر چگونه کار می‌کند

رانشگر، وسایل نقلیه به طور کلی شامل مجموعه‌ای از اجزایی است که انرژی دریافت شده از موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کند. این قطعات شامل U-Joints، شفت محور، دیفرانسیل، اتصالات CV، گیربکس و میل گاردن می‌باشند. بوسیله شفت‌های محور قدرت را به چرخ‌های عقب و سپس به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. آخرین مرحله انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها دیفرانسیل می‌باشد. اتصالات CV به چرخ‌های جلو کمک می‌کند تا بتوانند در هر حالی که می‌چرخند به اطراف خم شوند. میل گاردن به طور کلی یک لوله طولانی از سیستم انتقال دهنده قدرت می‌باشد که در حال چرخش به دور خود هست. سیستم‌های انتقال دهنده هیدرولیک عملکرد مشابهی با سیستم‌های انتقال دهنده مکانیکی دارند. در سیستم انتقال قدرت اتصال فیزیکی دو قطعه اهمیتی زیادی دارد که آن دو قطعه میل گاردون و دیفرانسیل می‌باشند که هر دوی آن‌ها وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را دارند تا به این وسیله چرخ‌ها بتوانند با تغییر سرعت و جهت حرکت وسیله نقلیه را به حرکت در بیاورند. در حالی که ممکن است پیچیده به نظر برسد، بدون شک چگونگی کارکرد اتومبیل بسیار شگفت انگیز است.

با تشکر از شما که این پست را خواندید. لطفانظرتان را کامنت کنید.

نظرات مطلب

Ali Tolou Ali Tolou

بسیار عالی و زیبا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

اگر زیبایی را آواز سر دهی، حتی در تنهایی بیابان، گوش شنوا خواهی یافت.

فکر کردن بسیار آسان است و عمل کردن بی‌نهایت دشوار. هیـچ چیـز در زندگـی مشکل‌تر از این نیست که انسان افکار خود را به عرصه عمل بگذارد.

درباره سايت

جهان فناوری

شبکه های اجتماعی

آخرين نظرات

طبقه بندی موضوعی

بایگانی

تصاوير منتخب

خلاصه آمار

سخن روز

افکار خلاق به منزله پله نردبان یک شغل است با تفکر خلاق می توانیم به صعود پردازیم هرچه پله نردبان بیشتر باشد، صعودمان هم بیشتر خواهد بود.